Aktualności

Witaj w Borówkowym Blogu – naszym miejscu pełnym pasji, wiedzy i radości! Odkryj z nami inspirujące artykuły, praktyczne porady oraz ekscytujące relacje z naszych wydarzeń.

6 marca, 2025
Ciocia Borówka
Witaj w Borówce!
Na etapie do 3. roku życia, dzieci nie potrzebują towarzystwa rówieśników w sposób, w jaki możemy to rozumieć u starszych dzieci. Maluchy w tym wieku bawią się obok siebie, a niekoniecznie razem. W praktyce oznacza to, że dwójka dzieci może np. bawić się klockami, siedząc obok siebie, co może dawać mylne wrażenie wspólnej zabawy. Taki rodzaj interakcji nazywany jest zabawą równoległą. W tej formie dzieci używają tych samych zabawek, ale nie współpracują i nie wchodzą w bezpośrednie interakcje. Dzieci wciąż są skoncentrowane na swojej zabawie, co może jednak prowadzić do ich wzajemnego obserwowania i naśladowania zachowań innych dzieci.

Warto również zauważyć, że na początkowych etapach życia, dzieci przejawiają nastawienie orientacyjno-badawcze wobec swoich rówieśników. Mogą interesować się innymi dziećmi, dotykając je, ciągnąc za włosy, ręce, ubrania, a nawet popychając czy gryząc. Tego rodzaju zachowania są naturalnym procesem poznawczym, a nie przejawem agresji czy złej woli.

Na co może wpływać grupa rówieśnicza w żłobku?

  1. Powielanie zachowań
    Dzieci uczą się poprzez naśladowanie, nie tylko zachowań dorosłych, ale także swoich rówieśników. To, co widzą, ma większą szansę na powtórzenie – zarówno pozytywne, jak i negatywne zachowania.
  2. Samodzielność
    Żłobek to czas, kiedy dzieci uczą się samodzielności. Codzienne czynności, jak mycie rąk, jedzenie, ubieranie się czy korzystanie z toalety, stają się okazją do rozwoju tych umiejętności. Pod okiem opiekuna, dzieci uczą się stopniowo, jak być bardziej samodzielne.
  3. Czekanie na swoją kolej
    W grupie dzieci uczą się cierpliwości i czekania na swoją kolej. Taki proces odbywa się naturalnie w trakcie wspólnych aktywności, takich jak zabawa w grupie, posiłki czy przygotowania do drzemki.
Grupa rówieśnicza jest ważnym elementem rozwoju dziecka. Choć na początku dzieci bawią się raczej obok siebie, z biegiem czasu rozwijają umiejętności społeczne, takie jak współpraca, czekanie na swoją kolej czy naśladowanie innych. To także czas, kiedy maluchy zaczynają coraz bardziej angażować się w interakcje z innymi, rozwijając swoje zdolności do funkcjonowania w grupie.
Zajęcia dodatkowe
Ogłoszenia
Wydarzenia
Zabawa
Edukacja
Zabawa
Rozwój
Sensoryka
Opieka
Aplikacja